Welkome software door Continuous Delivery

Welkome software door Continuous Delivery

IT-verantwoordelijken blijken in veel gevallen een te rooskleurig beeld van het gebruik van zakelijke software door de business. De meeste eindgebruikers benutten tussen de 40 en 60 procent van de functionaliteiten van de software die ze tot hun beschikking hebben. IT-managers verwachten gemiddeld dat tussen de 60 en 80 procent van de functionaliteiten worden gebruikt. Dat blijkt uit onderzoek van NovioData in opdracht van Info Support onder 250 IT-verantwoordelijken en 300 eindgebruikers van bedrijfssoftware.

“Dit onderzoek laat zien dat er nog vaak functionaliteiten worden aangeboden omdat ze nu eenmaal beschikbaar zijn, zonder dat er wordt nagedacht over de vraag of eindgebruikers er eigenlijk wel op zitten te wachten”, aldus Henk van der Pol, Unitmanager Cloud Applicaties bij Info Support. “Als je je bedenkt dat deze taken een groot deel van de tijd en het budget van IT opslokken, dan is er nog veel verbetering te halen. Als ook maar een kwart van overbodige functionaliteiten niet meer zou hoeven worden beheerd en onderhouden, zou dat een grote besparing betekenen.”

“Een mogelijke oplossing is het betrekken van eindgebruikers in een vroeg stadium van de softwareontwikkeling, de zogeheten agile aanpak”, aldus Van der Pol. “Een methode om ervoor te zorgen dat eindgebruikers voortdurend worden bediend in hun wensen en behoeftes, is Continuous Delivery; nieuwe features worden kort-cyclisch ontwikkeld en geleverd aan de eindgebruiker. Hierin is voor IT-afdelingen nog veel winst te halen.”

Bron: Dutch IT Channel