Waarom scrummen met de klant in huis?

Waarom scrummen met de klant in huis?

De scrum-methode is bij veel digital agencies een vaste manier van samenwerken met de klant. Maar waarom? Opeens was daar het agile werken. Geen mislukte ICT-projecten meer. Geen onnodige verspilling van geld. Flexibiliteit als antwoord op de bureaucratische en stroperige manier van ontwikkelen zoals lange tijd gebruikelijk was onder softwareprogrammeurs.

De oudere watervalmethode was – en is nog steeds – een beproefd concept schrijft Yoshi Tuk. Voorafgaande aan de ontwikkeling van een website of webapplicatie wordt op functioneel niveau zo veel mogelijk tot in detail vastgelegd. Daarna wordt in een aantal fasen lineair gewerkt van studie naar bouw en livegang. Die methode blijft geschikt, mits de omvang gering is en er weinig kans is op nieuwe inzichten gedurende het project.

In praktijk blijkt zo zegt Yoshi – zeker bij de meer complexe projecten – de flexibiliteit nodig die scrum biedt. Een afgevaardigde van de klant – de Product Owner – is een vast onderdeel van het projectteam. Waarom? De voordelen zijn er zowel voor opdrachtnemer als -gever, maar vooral voor de klant is er sprake van meer grip op de zaak, vertelt Scrummaster Freek Gerritsen.

Lees hier meer.