Hogere beurskoers? Noem je bedrijf ‘agile’

Hogere beurskoers? Noem je bedrijf ‘agile’

Big data, crowdsourcing, agile… Bedrijven die in hun managementstrategie veel Engelse modewoorden gebruiken, zien een positief effect in hun beurskoers. Dat blijkt uit een onderzoek van de Rotterdam School of Management, waarover de Volkskrant schrijft. In het onderzoek werden 27 modewoorden uitgekozen, en gezocht hoe vaak die voorkwamen in publicaties van bedrijven in de Standard & Poor’s 500, de belangrijkste Amerikaanse beursfondsen. Vervolgens werd gekeken naar de verwachte winst per aandeel van het bedrijf, en de daadwerkelijke winst.

Het resultaat is duidelijk: hoe meer hippe managementtermen bedrijven gebruiken, en hoe hipper die termen zijn, hoe meer hun waarde stijgt. “Als bedrijven progressief overkomen, schept dat blijkbaar overdreven positieve verwachtingen voor de toekomstige winst per aandeel. De verschillen met andere bedrijven zijn significant te noemen,” zegt onderzoeker Reinmoeller in de krant.

Als voorbeeld van modieuze termen noemt hij een paar voorbeelden. Zo deed het woord ‘just-in-time’ het goed in de jaren ’80, en kan een bedrijf zichzelf nu het beste beschrijven als ‘agile’, of zeggen dat het big data gebruikt. Bedrijven doen er goed aan om zich hier bewust van te zijn, als ze in de media komen, stelt de onderzoeker.

Bron: RTL Nieuws