Productmanager 2.0 heeft agile start-up mentaliteit nodig

Productmanager 2.0 heeft agile start-up mentaliteit nodig

Productmanager is zo’n titel die je vaak hoort maar die heel variabel en bedrijfs-afhankelijk ingevuld wordt. In de financiële dienstverlening is het doorgaans iemand die zorgt dat het dienstenpakket van zijn werkgever aansluit bij wat de klanten willen. ‘De spin in het web tussen…’ hoor je dan vaak in vacatures langskomen. Maar wat als het web steeds groter wordt en de klant steeds meer flexibiliteit eist? Niet elke organisatie kan snel genoeg schakelen en dan zit je als goedwillende productmanager met de gebakken peren.

Agile is de oplossing, althans volgens een onderzoek van arbeidsmarktspecialist Brunel. De methode om samen te werken neemt rap in populariteit toe en is gebaseerd op de manier waarop kleine bedrijven en voornamelijk startups werken. Die maakt het mogelijk om veel sneller dan voorheen te reageren op veranderende omstandigheden, mede doordat de leden van het team vaak multi-disciplinair zijn zoals dat heet. Dat geldt dus ook voor de nieuwe productmanager, want die is wel specialist als het gaat om de klant en het product, maar moet ook de andere aspecten van de eigen organisatie door hebben.

Dat betekent aanpoten: naast het hebben van productkennis moet een goede productmanager 2.0 ook bèta-marketeer zijn, customer-experience vaardigheden beheersen bedreven zijn in campaign management en communicatie.

Lees hier meer.